Dün sabah saatlerinde Romanya’da üç kamu kurumunda soruşturma kapsamında arama gerçekleştirildi. Avrupa Kamu Kurumu’ndan yapılan basın açıklamasına göre, Aşağı Tuna Nehri İdaresi Galati (AFDJ) ve Romanya Deniz Kuvvetleri Otoritesi (ANR) için çalışan memurların evlerinde arama ve özel şirketlere iki baskın düzenlendi.
Soruşturma kapsamına alınan yetkililer, toplamı 35,14 milyon lei’den (244,7 milyon TL) fazla olan iki çok amaçlı römorkörün satın alınması için Büyük Altyapı Operasyonel Programından (POIM) alınan parayla yapılan ihalenin özelliklerini değiştirmekle suçlanıyor. Avrupalı savcılar, çekimlerinin Tuna Nehri için çok yüksek olması nedeniyle iki römorkörün nehirde hiçbir zaman kullanılamayacağını söylüyor.
MİLYONLARCA EUROLUK AÇIK ARTIRMA
Aşağı Tuna Nehri İdaresi Galati, 18 Eylül 2019’da kamu ihale sisteminde dört adet römorkör alımı için ihale başlattı.
Bunlardan ikisi Tuna Nehri’nde kullanılacak ve maliyeti yaklaşık 10 milyon avro (349,5 milyon TL), ikisi ise Karadeniz’in kıyı bölgesinde 15,3 milyon avro (524.2 milyon TL) değerinde olacaktı.
Avrupalı savcılar, soruşturmanın hedef aldığı memurların “projeyi finanse etmek için hatalı belgeler” sunduğunu iddia ediyor. Spesifik olarak, Tuna Nehri’nde kullanılacak römorkörler için ihale şartnamesini, gemilerin Tuna Nehri’nde kullanılmasına rağmen, deniz taşıtlarına özgü daha kısıtlayıcı teknik özellikler ve inşaat gerekliliklerine dayanarak hazırladılar.
Böylece diğer ekonomik operatörlerin ihaleye katılmasını engellediler ve sonuçta tek bir başvuru sahibini tercih ettiler. GAP’ta başlatılan ihalede, Tuna Nehri’nde seyrüsefer amaçlı özel römorkörler için yalnızca bir teklif verildi.
18 Eylül 2019 tarihinde, aynı gün, ihale iki Türk firmaya da verildi:
Med Marine, Çeliktrans Deniz İnşaat LTD ŞTİ, Tehnorex International SA, ve Blue Line SRL
AB BÜTÇESİNE 7 MİLYON EURO ZARAR
Avrupa Savcılığı, iki römorkörün Temmuz 2021’de, spesifikasyon ve satın alma sözleşmesinde başlangıçta öngörülenden daha yüksek bir draftla teslim edildiğini söyledi. Bu, onları yalnızca, su derinliğinin daha büyük bir su çekimiyle seyrüsefere izin verdiği Tuna Denizcilik için uygun hale getirdi; böylece iki tekne, Tuna Nehri üzerindeki nehir sektörünün dolu rezervuarlarından geçemedikleri için nehir navigasyonu için kullanılamaz hale geldi. AB bütçesine hesaplanan zarar ise yaklaşık 7 milyon euro (244.6 milyon TL)
TÜRK FİRMALARA SUÇLAMA
Kamu ihale sisteminden elde edilen veriler, römorkör alımına ilişkin sözleşmenin yüzde 86’sının Tehnorex International SA tarafından Türk Çeliktrans Deniz İnşaat Ltd. şirketine alt yükleniciye verildiğini ve sözleşmenin diğer yüzde 3,8’inin Blue Line SRL’ye verildiğini gösteriyor.
1958 yılında Boğaz’ın Avrupa yakasında kuruldu. Tersane kurulduğu günden bu yana 63 farklı tipte gemi ve römorkörü başarıyla inşa edip teslim etmiştir.
1992 yılında Çeliktrans Deniz İnşaat Ltd. mevcut hissedarları tarafından devralınmış ve o tarihten bu yana tersanede kapsamlı bir modernizasyon gerçekleştirilmiştir.
Türk inşaatçıya taşeronluk yapma şeklindeki aynı plan, Tehnorez International SA tarafından diğer kamu sözleşmelerinde de uygulandı.
patronlardunyasi.com